Vaniljkex

 Idag har jag gjort vanilj kex,  jag tycker egentligen inte om att göra dessa kex, degen tycker jag är svårjobbad och man ska kavla ut, stansa ut och lägga på plåt. 
 
Jag har prövat att ändra lite i receptet men det spelar ingen roll, den är lika svårjobbad.
Den är kletig, och om man tillsätter mer mjöl så spricker dem när man gräddar.
 
Det man ska tänka på är att ha den i kylen minst en timme innan man bakar ut den.
Mjöla ordentligt på bänken, på degen och på kaveln.
 
Min dotter kräver dessa till jul, för det är vita pepparkakor tycker hon.  Så en gång om år biter jag ihop och gör dessa.
När jag hade gjort halva degen så blev jag less på att kavla ut, stansa ut och lägga på plåt. Så jag gjorde andra kakor av den andra halvan, recept på dessa kommer senare.
 
Recept Vanilj kex:
 
1.1 dl strösocker
1.1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
7.5 dl vetemjöl
200g rumsvarmt smör
 
Rör ihop allt och låt vila i kylen i minst en timme..
Kavla ut, stansa ut och lägg på plåt.
Grädda i 170 grader i 10 minuter.
Dom blir inte bruna, utan dom är vita.
Det blir cirka 5 plåtar fulla, beroende på vad man har stansat ut men med normalstora formar blir det 5 plåtar.
 
Man kan "måla" på dessa om man blandar hushållsfärg med vatten ta en pensel och målar.
Eller så kan man ta kristyr och göra vackra mönster.
Jag ska göra detta med barnen till helgen, för tillfället får dom vara vanliga kex.
 
 
Kakor | bakamedbarn, eftermiddagsfika, formar, hellokitty, kavla, nonstopkakor, prinsesskaka, småkakor, stansaut, vaniljkex, vitapepparkakor, vitpepparkaka | |
hittarecept.se
Upp