Olika maränger

Jag som många andra har väl följt "Hela Sverige bakar" och har plötsligt inget att göra på torsdagskvällar? ;)

Men där hade Johan Sörberg och Birgitta Rasmussen ett litet föredrag om olika marängsorter.
Här kan ni se det klippet.
Jag som säkert många andra har "fel" maränger när man tex. ska dekorera en tårta eller en cupcake.
 
Tänkte dela med mig av vad jag kan om de olika marängsorter som finns där ute.
 
 
 
Fransk maräng:
Denna maräng kan man dekorera en tårta med eller använda som frosting.Då kan man spritsa ut små rosor eller dylikt. Den blir jättefint på en tårta tex. Man ska helst inte bränna av en sån här maräng utan vill man ha dem "brända" kan man göra en italiensk maräng.
 
Bilden är lånad från google
 
Man kan även blanda i olika smaksättningar, choklad brukar vara den vanligaste.
Bild lånad från google
Den är även bra att ha som tårtbotten. Om man gör en s.k.. Pavlova tex.
 
Bild lånad från google
 
7 st äggvitor

5 dl strösocker

1 nypa salt

Sätt ugnen på 150 grader, varmluft.

Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke.

Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten).

Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 65 grader.

Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp/assistent tills den svalnat. Klicka ut marängen.

 Grädda marängen i mitten av ugnen i cirka 40 min-1 timme, marängen ska vara lite seg i mitten.

Italienska maräng.

Detta är perfekt till frosting, och topping till tårtor & cupcakes. Eftersom man med fördel bränna av med en gasolbrännare.

300 g strösocker

100 g vatten

150 g äggvita

30 g strösocker

Koka upp den första mängden socker med vattnet till 120-125-grader. Börja vispa när sockerlagen är 110-115 grader. Häll ner den kokande sockerlagen i en stråle i den vispade vitan (låt den gå på lägsta växeln när ni häller ner sockerlagen). Vispa snabbt i någon minut och låt den sedan gå på låg växel tills den blir kall.

 

Bild lånad från google
 

Schweiziskamaränger!

Vanliga maränger

Passar perfekt när man vill ha torra maränger som tex. i en marängsviss!

Eller till barnen som vill ha något sött. Jag brukar göra minimaränger, och då fägrar jag smeten med karamellfärg. Det blir perfekt till barnen. Eller som dekor på en frosting.

 

300 g strösocker

300 g äggvita

300 g florsocker

 

Vispa strösocker och äggvita. Blanda ner florsockret.

Spritsa ut till önskad form och storlek, grädda i ugnen i 110-130 grader beroende på storlek.

Låt marängerna torka i ugnen över natten – låt ugnen sjunka till 90 grader innan de sätts in. Marängerna ska vara torra rakt igenom.

Till vår glasskväll

 Min bild. Läckra maränger som min dotter ha gjort.


Jag hopas att jag har kunnat bistå med någon klarhet i detta.

Men som mycket annat så funkar det jättebra med att prova sig fram också.

 

Kakor | eftermiddagsfika, franskmaräng, italienskmaräng, maränger, marängskola, marängsorter, olikamaränger, schweiziskmaräng | |
#1 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Maränger är ju så gott :)

hittarecept.se
Upp