Kanelbullar

Kanelbullar är en klar favorit här hemma och som min dotter sa en gång så finns det alltid bullar i frysen.
Jag använder mig av det klassiska "bakom mjölpaketet receptet". Dock har jag gjort lite ändringar, som vanligt.
 
  • 1 liter standard mjölk
  • 2 pkt jäst
  • 3 dl strösocker
  • 300 g rumsvarmt smör
  • 1 krm salt
  • ca 18 dl vetemjöl special
  • Ägg till pensling
  • Pärlsocker
Fyllning:
  • Strösocker
  • Kanel
  • Vaniljsocker
Börja med att värma mjölken till 37° tillsätt saltet.
Smula jästen i en bunke med strösocker så det smälter.
Tillsätt smöret, mjölken och mjölet. Man kanske inte behöver all mjöl utan när degen har tagit ihop utan att kladda så är den klar.
Arbeta ihop till en deg.
Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme. Man kan trycka in fingret på degen och när degen "studsar" tillbaka är den färdig jäst.
Dela degen i 8 bitar och kavla ut en åt gången, bre smör på, strö över sockret, kanelen och vaniljsockret. Rulla ihop till en rulle och skär i bitar, lägg i bullformar på en plåt och låt jäsa i ca 45 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker och grädda i 200° i ca 6-8 min, men håll koll så dem inte blir bränd.
 
 
 
Man kan även "knyta" bullar och det finns olika tekniker men jag brukar göra såhär:
  1. När ja har smörat och brett över sockren så viker jag den dubbel
  2. Skär dem i remsor
  3. Tar tag i varsinn "ände" av en remsa och snurrar den
  4. Sedan snurrar jag den runt fingret och stoppar in änden under.
 
Såhär ser dem ut då. Innan pensling och pärlsockrandet. 
 
Mjuka kakor | Bakat, baka, blogg, bullar, eftermiddagsfika, frysenfull, kanelbullar, klassiskt, knytabullar, köksassistent, recept, receptbullar, smör | |
#1 - - Jessica:

Åh så gott!

Svar: Det godaste är egentligen det som är lättast att baka. Tack för titten i bloggen och kommentaren! :)
eftermiddagsfika.blogg.se

hittarecept.se
Upp