Bakningen

Jag bakar gärna "klassiskt", min första receptbok var 7 sorters kakor  och det var ur den jag lärde mig att baka. Jag hade inget stort bakintresse när jag var yngre, utan det var först när jag flyttade hemifrån som jag utvecklade ett intresse.
 
När jag hade bakat några hundra muffins så ville jag prova något annat. Kanelbullar, vanliga bulla skulle de bli. Jag ringde en kompis till mig som kom och hjälpte, pekade och visade hur jag skulle göra och dom blev så goda och perfekta (för att vara första gången). Jag fick blodad tand och mitt bakningsintresse väcktes på allvar. Jag bakade å ofta som jag kunde. Det blev allt från muffins till bullar till småkakor och sockerkaka. Den första sockerkakan jag gjorde blev platt och kompakt, tills jag efter mycket träning och mer misslyckade sockerkakor frågade mormor vad jag gjorde för fel, hon svarade att man verkligen va tvungen att vara noga med att vispa socker och ägg vitt och pösigt men inte för länge och att man absolut inte skulle öppna ugnen under gräddning, och det va ju det jag hade gjort för jag var ju så nyfiken att se hur den såg ut och hur det gick. Men efter det tipset så göra jag fina höga sockerkakor.
 
Inspiration.
 
Ibland kommer jag på helt egna recept och ibland tar jag ett befintligt recept, gör om efter mina tankar och smaker och ibland bakar jag helt efter ett recept, fast det är ytterst ovanlig och oftast då jag ska prova något helt nytt.
 
Mormor min mormor, är en kvinna med så mycket erfarenhet av livet i köket, framför bakugn i bakstugan och livet i allmänhet. Det går inte att jag ska skriva här om henne för det skulle ta upp all plats i internet :) Men hon är framförallt min största inspiration.
 
Leila Lindolhm är en kvinna som kom in i mitt liv genom TV-rutan och hon hade så mycket kloka råd, otrolig insiration och härlig personlighet, hennes receptbok "a piece of cake" är min absoluta favorit, när den boken kom i mina ägor så fick den klassiska "7 sorters kakor" hoppa ner till andra plats.
 
Livet i allmänhet är en inspiration, när man skördar morötterna på hösten så måste man baka morotskaka, när man av en god vän fått hemägg så måste man baka sockerkaka, när bullarna är slut i frysen så måste man baka bullar och så vidare. Ni förstår, årstiderna, fördelsedagar med dess önskemål och vanor är något som inspirerar.
 
Sedan har vi facebookgruppen Kakburken, där finns det så mycket fantastiska människor med underbara recept. 
 
Hoppas ni kommer att bli lite inspirerad av denna blogg.
Våga fråga, lämna gärna en kommentar & börja baka!
 
    
 
 
 
Om mig | 7sorterskakor, apieceofcake, börjabaka, eftermiddagsfika, kaffe, klassiskt, leilalindholm, muffins, sockerkaka | |
hittarecept.se
Upp