Finfika

 
 
Jag som många andra tycker väl om att fin fika.
Att få duka upp med finporslinet och dricka kaffe ur koppar som är alldeles för vida upptill så att kaffet blir kallt för fort och med för små öron så man får på ett obekvämt sätt hålla i koppen.
 
Jag är mer en mugg människa, en sån där mugg utan öron som man får hålla i. Det är riktigt bra tycker jag.
 
Men som sagt fin fika, det är en regel hemma hos mig att man inte får servera bullar och kakor ur fryspåsar och fula plastlådor. Min man vet att det är en hemsk synd att inte servera fikat på ett kakfat eller en fin tallrik. Jag kan även servera i mina fina plåtburkar eller plastburkar.
 
Jag har samlat på mig lite Nils Johan burkar.
 
Jag har på loppis fyndat mycket och fått av mormor, fina assietter med fina mönster och färger som jag använder som kakfat. Det är trevligt tycker jag att lägga upp kakorna fint som man har kämpat och bakat och lagt ner så mycket omsorg runt.
 Porslinet då, min mamma är en kvinna som älskar finporslin, svensktillverkat finporslin. Hennes favorit spisaribb är självklart hemma hos henne, eller belle. Dom är däremot trevliga att dricka ur, ett rejält öra att hålla i.  
 
Jag tycker att det viktigaste nr det kommer till fin fika är att sällskapet är bra, kaffet är varmt och kakorna goda. Det är fin fika för mig.
 
Inte det stela "du får bara ta en kaka" dricka kallt kaffe ur små koppar och tråkiga samtalsämnen..
 
Såhär såg det ut tidigare idag när jag fotade lite
 
  
Om mig | belle, emalj, finfika, minttoppar, nonstop, rullrån, spisaribb | |
hittarecept.se
Upp