Miljötänk

Jag tycker helt klart att man ska använda sig av råvaror som är säsongsbetonat. Att köpa färska jordgubbar i januari affären tycker inte jag om. Men att man däremot odlar sina jordgubbar själv eller köper/får av någon granne och sen fryser ner och tinar sedan upp i januari tycker jag är helt okej, eftersom det sparar in på miljön. Jag tycker att man ska tänka på miljön och odla själv eller köpa lokalproducerat. Jag väljer alltid Norrmejerier   framför något billigare märke eftersom det skiljer bara någon krona och jag väljer ett öppet norrland.
 
I min familj sätter vi egen potatis, vi odlar morötter, rädisor och olika kryddor. Jag har en man, en morfar och en mormor som fiskar och en pappa som jagar älg.
Vi återvinner det som går att återvinna och matresterna sköter hundarna om.
 
Jag handlar tex efter årstiderna så långt det går, klart vi äter frukt som är importerad och äppelträdet ska införskaffas nästa år men det dröjer nog många år innan vi få plocka äpplen där. Men jag köper inga färska bär mitt i vintern.
 
Det jag menar men detta inlägg är inte att man ska gå till överdrift men om alla försökte tänka lite miljövänligt skulle det bli mycket bättre.
 
Som det klassiska att ta cykeln eller gå istället för bilen och att som jag nämner ovan att återvinna, tänka lokalproducerat och faktisk odla lite själv om man kan. Det är inte alla som har möjlighet/kunskapn/lusten att göra detta.
 
Tänk grönt, lokalproducerat och använd det sunda förnuftet.
 
 
 
annat | lokalproduucerat, miljö, miljötänk, odlasjälv, pantamera, suntförnuft, återvinna | |
hittarecept.se
Upp