Kolapaj.

Vi har röda vinbärsbuskar, och dom ger så otroligt mycket fina vinbär, vi kokar saft, och gelé.
Barnen äter hur mycket som helst och jag använder stora klasar till att garnera cupcakes och tårtor.
Men en dag satt jag som vanligt och tänkte på recept och olika sammansättningar.

Denna paj blev resultatet av den dagen.
 
Recept Kolapaj:

Mördegen:
150g kallt smör
4 dl vetemjöl
½dl florsocker
1 ägg
1 msk kallt vatten.

Nyp ihop smör, mjöl och florsocker.
Tillsätt resten och arbeta snabbt ihop. Rulla till en rulle, vila i kyl ca 30min!
 
Fyllning:
Koka 1 burk kondenserad mjölk, koka i ca 1 ½ timme.
Röda vinbär (Så det täcker hela formen)
 
Bilder lånad från google
Kavla ut pajdegen och klä formen.
Nagga och grädda sedan i 5 min med folie på kanterna, ta sedan ut pajen och ta bort folien, häll i kolasåsen och häll över vinbären. Grädda sedan i ca 10 min. 
 
En jättegod paj och verkligen en perfekt balans mellan surt och sött!
 
 
Efterrätter | Bakat, eftermiddagsfika, google, kolasås, kondenseradmjöl, mördeg, paj, rödavinbär, vinbär | |
hittarecept.se
Upp