Ingefärskakor, perfekta till adventsbaket.

Idag har jag bakat ljusa ingefärskakor, det är en perfekt kaka till eftermiddagsfikat.
Den är inte söt utan en perfekt småkaka.
Vill man ha mer ingefärssmak så är det bara att tillsätta mer ingefära men använd mald ingefära för att den färska smakar mycket mindre än vad den malda gör.
 
 
 
Recept:

100 g rumsvarmt smör
2½ dl vetemjöl
1 ½ tsk mald ingefära
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
 
Blanda ihop de torra ingridienserna och tillsätt sedan smöret och sirapen.
Jag körde mina i min kitchen aid men man kan lätt knåda ihop den för hand.
Rulla sedan till bollar och lägg på plåten.
 
 
Grädda på 175 ° i 10-12 minuter.
 
   
 
 
 
Småkakor | 7sorterskakor, Bakat, Kaffe, blogg, börjabaka, eftermiddagsfika, frysenfull, ingefärskakor, kaka, kitchenaid, köksassistent, recept | |
#1 - - Susanna Maria J:

Ingefärskakor var nåt nytt. Skulle nog älska dom kakorna eftersom ingefära typ är det godaste jag vet ;)

Svar: Det är hur gott som helst. Har recept på några andra ingefärskakor också. receptet kommer senare :)
eftermiddagsfika.blogg.se

hittarecept.se
Upp