Sockerkaka

Ja den klassiska sockerkakan.
Den bästa av alla mjuka kakor som finns.
För att inte nämna att smeten är nästan godare än kakan.
Om jag skulle måsta välja en kaka för resten av livet så skulle
det vara denna klassiker.
 
Man kan variera i all oändlighet om man vill, tillsätta citron (som jag oftast gör)
.Man kan välja att hacka ner choklad eller annan godis.
Bittermandelolja efter smak och pepparmintsolja är också gott.
 
Man kan dekorera den med glasyrrecept hittar ni här
Frosting, se varianter här.
Grädde, hur ni piffar till grädde hittar ni här.
 
 
Recept
75 g smör
3 ägg helst hemägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk (funkar med vatten också)
1 krm salt
 
Smält smör
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt, dock inte för länge.
Blanda de torra ingridienserna och tillsätt med smör i äggblandningen.
Vänd försiktigt ihop och häll ner i en smord form.
Grädda på 175° i ca 35-40 min.
 
 
Jag brukar aldrig bröa min form för jag tycker inte om ströbröd.
Men om man smöra riktigt ordentligt så fastnar den inte.
 
 
    
 
Mjuka kakor | 7sorterskakor, baka, blogg, börjabaka, hembakat, hemägg, kitchenaid, klassiskt, sockerkaka, ägg | |
#2 - - Emilie:

Hej!

Vilken härlig blogg du har! Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och såg att du har goda recept på din blogg och tänkte tipsa om vår sajt. Vi är en sökmotor för recept med innehåll från svenska bloggar och sajter. Kika gärna runt på sajten www.hittarecept.se och kolla även in Matbloggstoppen: http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Med vänliga hälsningar,

Emilie
Hittarecept.se

hittarecept.se
Upp